Figyeljünk a lomb- és rőzserakások alatti sünök védelmére!
A védett fajok közé tartozó keleti sün előszeretettel választja nappali pihenőhelyül a lomb- és rőzserakásokat, ezért a tavaszi kert- és köztérrendezések alkalmával fokozott óvatosságra inti a lakosságot és az önkormányzatokat a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME).
Az egyesület közleményében felhívja a figyelmet arra, hogy az éjszakai életmódot folytató, védett keleti sün sok esetben választja telelő-, majd nappali búvóhelyül a kertekben, parkokban felhalmozott lomb- és rőzserakásokat. A nőstények itt is ellenek, ezért az óvatlanul végzett kertrendezés könnyen teljes családok pusztulását is okozhatja. [Tovább a teljes cikkhez]
Több millió tonna holdport vetnének be a globális felmelegedés elleni harcban
A Hold felszínén található port árnyékolásra is lehetne használni egy, a PLOS Climate folyóiratban megjelent tanulmány szerint. A kutatók szimulációkat végeztek, amikben a Föld holdjának felszínét borító port helyeztek el a bolygó és a Nap közé. Az eredmények szerint ezzel a lépéssel csökkenthető lenne a földfelszínt elérő fotonok száma és ezzel együtt a felmelegedés mértéke is. Kérdés, hogy megéri-e az energiabefektetést a por elhelyezése és helyben tartása. [Tovább a teljes cikkhez]
Hidrogénnel működő repülőt fejleszt az AirBus
Jelenleg úgy tűnik, a hidrogénüzemű motor lesz sikeres, mivel elméletben jó eredményekkel kecsegtet. A hidrogénmeghajtás nem mai gondolat, már a hetvenes években is sok járműgyártó foglalkozott vele, repülőgépekben is alkalmazták, ám a gáz előállítása nehézkes volt, drága és a legkevésbé sem környezetbarát, a tárolására, szállítására és töltésére szolgáló infrastruktúra kiépítésének horribilis költségei miatt végül a fejlesztések megrekedtek. Van viszont egy óriási előnye: nem igényel nagy és súlyos akkumulátort, így megoldható lenne, hogy az utasszállító gépek több ezer kilométert tegyenek meg egy feltöltéssel károsanyag-kibocsátás nélkül.
Ezt az utat választotta például az Airbus, amely tavaly jelentette be, hogy ZEROe néven fejleszt hidrogénmeghajtású utasszállítókat, amelyek 2035 körül állhatnának üzembe. Az európai gyártó három típusba is belevágott. [Tovább a teljes cikkhez]
Öko-esték programajánló
2024. március 28., csütörtök 17 órától József Attila Könyvtár, Tatabánya Fő tér 2.
Herold Ferenc kertészmérnök: Hortenzia kézikönyv című könyvének bemutatója